Christina Teipen

Dr. phil., Professorin für Gesellschaftswissenschaften mit dem Schwerpunkt Wirtschaftssoziologie an der HWR Berlin seit April 2011. Zuvor Forschungstätigkeit an verschiedenen Universitäten und Forschungsinstituten, zuletzt am Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB).

Forschungsschwerpunkte

  • Arbeits- und Industriesoziologie
  • komparative Institutionenanalyse
  • transnationale Wertschöpfungsketten

Ausgewählte Publikationen

  • Teipen, C.,Mehl, F. (2021): Global Value Chains and Industrial Relations in the Global South: Social Upgrading Paths in Different Industries, Journal of Labour and Society, 24, 214-236, https://brill.com/view/journals/jlso/24/1/article-p214_214.xml.
  • Herr, H./Teipen, C./Dünhaupt, P./Mehl, F. (2021): Ökonomisches und soziales Upgrading in globalen Wertschöpfungsketten, in: WSI-Mitteilungen 74 (1) , S. 2.
  • Teipen, C./Mehl, F. (2021): Soziales Upgrading und industrielle Beziehungen im Globalen Süden, in: WSI-Mitteilungen 74 (1) , S. 12-19.
  • Herr, H.; Teipen, C.; Dünhaupt, P. and Mehl, F. (2020): Wirtschaftliche Entwicklung und Arbeitsbedingungen in globalen Wertschöpfungsketten. In: Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung, Working Paper Forschungsförderung No. 175, ISSN 2509-2359, S. 1-74.
  • Dünhaupt, P.; Herr, H.; Mehl, F. and Teipen, C. (2020): Opportunities for Development through Integration in Global Value Chains? Berlin: IPE Working Paper, No. 140/2020, ISSN 1869-6406, S. 1-24.
  • Dünhaupt, P.; Herr, H.; Mehl, F. and Teipen, C. (2019): Entwicklungschancen durch Integration in globale Wertschöpfungsketten: ein Länder- und Branchenvergleich. In: WSI Mitteilungen 72 (6), S. 403 - 411. 
  • Teipen Christina (2019): Globale Wertschöpfungsketten und nationale Institutionen: Eine wirtschaftssoziologische Analyse zu Entwicklern digitaler Spielesoftware in Deutschland, Schweden und Polen. Baden-Baden: Nomos Verlag.
  • Teipen, Christina (2017): Macro-Meso- and Micro-Level Determinants of Employment Relations in the Video Games Industry. In: Briken, Kendra and others (ed.): The New Digital Workplace. How New Technologies Revolutionize Work. Houndsmills, Basingstoke: Macmillan, 218-237.
  • Christina Teipen (2015): The Implications of the Value Chain and Financial Institutions for Work and Employment: Insights from the Video Game Industry in Poland, Sweden, and Germany. In: British Journal of Industrial Relations, DOI 10.1111 / bjir.12144.
  • Teipen, Christina (2012): Barriers from publishers and technological change: working conditions in digital game software. WZB letter work.
  • Teipen, Christina (2010): Book review by McKinlay / Smith (ed.) "Creative Labor", In: British Journal of Industrial Relations 48, 3, 635-637.
  • Teipen, Christina (2009): Between national institutions and international process chains. The computer game industry in Germany, Sweden and Poland. In: Sorge, Arndt (ed.): Internationalization: Design opportunities instead of the fate of globalization. Berlin, edition sigma, 105-133.
  • Teipen, Christina (2008): High-tech companies as reflected in the “Varieties of Capitalism” approach: work and employment in the computer game industry. In: Cologne Journal of Sociology and Social Psychology (KZfSS) 60, Issue 4, 765-787.
  • Teipen, Christina (2008): Work and Employment in Creative Industries: The Video Games Industry in Germany, Sweden, and Poland. In: Economic and Industrial Democracy 29, Issue 3, 309-335.

Prof. Dr. Christina Teipen

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